W napisach końcowych filmu informacja: Ze względu na ochronę danych osobowych niektóre wydarzenia oraz związane z nimi dane osób zostały zmienione dla potrzeb filmu.
Produkcja: 2013-2016
Premiera: 9 wrzesień 2016
Reżyseria:
Muzyka:
Obsada:
dziennikarka Nina
generałowa
operator Mateusz
redaktor
dyplomata
matka Niny
wdowa smoleńska
ojciec Niny
przyjaciel ojca Niny
doświadczony pilot
szef gabinetu prezydenta
nieznajomy
dziennikarz z Chicago
dowódca tupolewa
matka dowódcy tupolewa
ojciec dowódcy tupolewa
prawicowa dziennikarka
dowódca jaka; w napisach imię: Piotr
technik jaka
żona technika jaka
córka technika jaka
córka technika jaka
członkini rodziny ofiary; w napisach imię: Maria
członkini rodziny ofiary
członkini rodziny ofiary
członkini rodziny ofiary
członek rodziny ofiary
członek rodziny ofiary
członek rodziny ofiary
-
-
-
-
ekspert TVM-SAT
autorytet
historyk
dziennikarz TVM-SAT
dziennikarz amerykański
dziennikarz amerykański
dziennikarz amerykański
kobieta z klubu w Chicago
operator tv
kontroler z wieży w Smoleńsku
Rosjanka w Smoleńsku
Rosjanin
rosyjski prokurator
generał komandos
oficer ABW
obrońca krzyża; w napisach imię: Artur
prowodyr napastników
sprzedawca kwiatów
ambasador Gruzji
prezydent Gruzji
Krzysztof, partner matki Niny
generał lotnictwa
córka generała lotnictwa
syn generała lotnictwa
adiutant generała lotnictwa
kierowca generała lotnictwa
szef protokołu dyplomatycznego
Basia, stewardessa samolotu Tu-154
ksiądz na pogrzebie
-
rosyjska tłumaczka
-
-
-
-
-
-
kasjerka w sklepie
-
-
rosyjski pułkownik
-
mężczyzna w sklepie
-
-
stewardessa jaka
-
-
-
-
-
-
-
-
-
prezenterka wiadomości
-
dziennikarka w tv
-
II pilot jaka
w napisach imię: Eugen
-
-
-
-
uczestnik wiecu w Tbilisi
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
dziennikarz TVM
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
kobieta oglądająca telewizję w redakcji TVM; nie występuje w napisach
i inni
Dubbing:w napisach określenie funkcji: Postsynchrony i gwary
w napisach określenie funkcji: Postsynchrony i gwary
Zurab Pirveli
w napisach określenie funkcji: Postsynchrony i gwary
Igor Szewczenko
w napisach określenie funkcji: Postsynchrony i gwary
W zdjęciach udział wzięły grupy rekonstrukcyjne: GRH "Kampinos", GRH III Okręgu Policji Państwowej komisariat w Radomiu, SRH FORT Gdańsk, Muzealna Grupa Historyczna im. II/18 Sochaczew, GRH Bemowo Warszawa, GRH "Nałęcz", GRH "Kampinos", SH im. 10 Pułku Piechoty z Łowicza, Kozienickie SRH, SRH Marienburg, Towarzystwo Pamięci 7-go Pułku Ułanów im. Gen. K. Sosnkowskiego, SRH 4 Pułku Piechoty Legionów Kielce, SRH 44 Pułku Strzelców Legii Amerykańskiej, Stowarzyszenie "Grupa Wschód", GRH Narew - Stowarzyszenie Grupa Wschód, GRH 9 Pułku Strzelców Konnych w Grajewie, SRH "Wrzesień 39", SH im. 71 Pułku Piechoty, SGH Zgr. "Radosław", SH Strzelców Słonimskich im. Hetmana Lwa Sapiehy, GRH 58 Pułku Piechoty, SH "Pionierzy 40 Pułku Piechoty Dzieci Lwowskich".
Notatki:
– Film jest przede wszystkim opowieścią o manipulacji. Pokazuje, co stało się z polską inteligencją. Jak przez te lata propagandy w PRL-u zmieniła się świadomość Polaków, czym naprawdę jest dla nas Rosja. Do tej pory mam w pamięci Andrzeja Wajdę zapalającego tuż po katastrofie, 9 maja 2010 roku, znicze na grobach żołnierzy Armii Czerwonej. Co za pomysł?! To była paranoja – powiedział reżyser filmu Antoni Krauze. [1]
Aktor Jerzy Zelnik, występujący w „Smoleńsku”, powiedział, że „to film, który mówi tyle prawdy, ile na razie jest w naszym zasięgu”. Jan Żaryn, historyk IPN i senator, powiedział po premierze: „ten film powinni zobaczyć wszyscy Polacy”. W podobnym tonie wypowiadał się prof. Krzysztof Szwagrzyk, wiceszef IPN.
– Film trzeba obejrzeć wiele razy, teraz jest za dużo emocji i wzruszeń. Bardzo się cieszę, że ten film powstał. Uznaję go za film patriotyczny – podkreślił.[2]
Jeszcze zanim nakręcono pierwsze klatki filmu środowiska związane z pokomunistycznymi agenturami ubeckimi zaczęły pisać o nim źle. Rządząca w ówczesnym czasie ekipa PO (tzw. Platformy Obywatelskiej), która potrafiła wydać miliony z pieniędzy podatników na filmy oplujwające Polaków („Pokłosie” najlepszym dowodem) nie wspomogli twórców filmu o największej tragedii polskiej od czasów II wojny światowej nawet jedną złotówką. Twórcy musieli wręcz żebrać o pieniądze wszędzie, gdzie tylko mogli znaleźć wsparcie, dlatego jego produkcja trwała kilka lat i w dodatku przez cały czas była pod ogromną presją czarnej propagandy ze strony tychże pokomunistycznych agentur. „Gazeta Wyborcza” posunęłą się nawet do tego, że stwierdziła iż jej reporterów wyrzucono z kina (twórcy słusznie nie zaprosili żadnego z propagandzistów piszących dla GW i innych antypolskich ścierw, a oni sami nie chcieli zapłacić za bilety, więc logiczne jest, że nie zostali wpuszczeni do kina). Różne rzeczy już Polacy wdzieli, ale takiej akcji, w której funkcjonariusze Michnika są wyrzucani z kina, by za chwilę pisać recenzję filmu (którego przecież nie widzieli!), to jeszcze nie było. [3] A to tylko jedna z wielu medialnych oszustw, jakie antypolskie środowiska ubeckich ścierw i ich agentury rozpetały wokół tego filmu.
– Polska oraz Polacy dają się bardzo łatwo rozgrywać i są rozgrywani. Zarówno przez liderów partyjnych, którzy wciągają w ten mechanizm masy, licząc na poparcie, jak i przez Rosję, która wciąż jest w posiadaniu wraku. [...] Patrzę na Smoleńsk jak na ostatni akord II Wojny Światowej. Tam przecież zginęli najwyżsi rangą reprezentanci polskiego narodu, którzy lecieli by oddać cześć elitom pomordowanym w Katyniu. – powiedział po filmie Kornel Morawiecki. [4]
IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)
02.171120
(POL) polski,
[1] „Smoleńsk” to film o tym, co stało się z polską inteligencją
[2] Uroczysty pokaz filmu „Smoleńsk”
[3] Idę do kina na „Smoleńsk” i to z całą rodziną! – GW i TVN rekomendują
[4] Smoleńsk jak ostatni akord II Wojny Światowej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz